‘Dones Artistes Rurals’ va nàixer en 2020 i des de llavors ha acollit a més de 50 creadores. El 28 d’agost obrirà la convocatòria de la seua cinquena edició, que serà a la comarca dels Ports (Castelló)

Després d’una anàlisi de la realitat que viuen les dones artistes visuals rurals, en 2020 Clara Albacete decideix posar en marxa una iniciativa personal a través de la qual es poguera oferir formació per a la professionalització de creadores que viuen en zones rurals, difondre les seues obres i establir xarxes de col·laboració entre elles. Així va nàixer el Projecte DONAR, Dons Artistes Rurals, a la Comunitat Valenciana, pel qual han passat ja més de 50 artistes.

“En les facultats t’ensenyen la part creativa, però no t’ensenyen a gestionar la teua pròpia obra”, explica Albacete. Amb l’objectiu de combatre les mancances observades, la directora del Projecte DONAR presenta la seua iniciativa a una convocatòria del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i, al costat d’altres projectes, comença a operar al gener 2021. La primera edició es va dur a terme en la Mancomunitat de la Regió muntanyenca, a la província de València, i “tal va ser l’èxit, que el Consorci va decidir fer una contractació directa perquè realitzàrem dues edicions més”. Així doncs, la segona edició es va desenvolupar al gener 2022 en la Mancomunitat de l’Alcoià i el Comtat, a la província d’Alacant, i la tercera va ser al setembre d’aqueix mateix any en la Mancomunitat de l’Alt Palència, a Castelló.

Què ofereix el Projecte DAR?

“Ens movem entorn de tres eixos principals: la formació per a la professionalització de les dones artistes rurals; la difusió de les seues obres per a promocionar-les i donar-los visibilitat; i la creació i impuls de xarxes col·laboratives i de comunicació”, afirma Albacete.

En les sessions formatives es fa un diagnòstic de la situació de l’entorn de les artistes a través d’informes DAFO i CAME, “fem un mapatge dels recursos culturals dels seus territoris, treballem el discurs artístic perquè és molt important utilitzar la terminologia adequada, ensenyem com elaborar documents, com posar preu a les seues obres, com conservar-les, com crear un portfolio o una biografia, i fomentem l’associacionisme”, entre altres formacions, com per exemple, què és l’art col·laboratiu, què és un avantprojecte, etc. A més, compten amb el curs d’orientació professional per a artistes visuals de Jaime López, de l’Associació Art Sostenible.

En finalitzar el programa formatiu, es fa una presentació pública i presencial en el Centre del Carme Cultura Contemporánia on les artistes tenen l’oportunitat de donar a conéixer el seu treball. “Quan acaba l’edició nosaltres continuem oferint-los el servei de consultoria, realitzem trobades trimestrals que plantegem com a jornades de convivència per a fer networking o les convidem a algunes formacions concretes”, assegura Clara.


Presentació de l’edició Vall d’Albaida en el Centre del Carme Cultura Contemporània el 22 de juny. Foto: Juan R. Peiro.

Quant a la difusió, un altre pilar important de DAR, es realitza a través de la pròpia web del projecte, se’ls promocionen en xarxes socials i en mitjans de comunicació “i fins i tot hem aconseguit que el Consorci també participe en aquesta difusió i les promoga en les seues xarxes socials”.

D’altra banda, la impulsora de DAR considera així mateix fonamental la creació de xarxes col·laboratives entre les artistes: “intentem que es genere aqueix teixit associatiu entre elles i, de fet, en totes les edicions han format la seua pròpia associació. Hem aconseguit que hi haja unió i que continuen desenvolupant els seus projectes per elles mateixes”.

El 28 d’agost s’obrirà la convocatòria de la cinquena edició

El bon acolliment i els magnífics resultats de les edicions de l’any passat, van fer que en aquest 2023 el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana haja tornat a realitzar una contractació directa per a dur a terme altres dues edicions: una que va tindre lloc al març en la Mancomunitat de La Vall d’Albaida, a la província de València, i una altra que es farà al setembre en la Mancomunitat dels Ports, a Castelló, i per a la qual el Projecte DAR obrirà la seua convocatòria el pròxim 28 d’agost.

Projecte DAR a Catalunya

L’artista i directora de DAR explica que “en el cas de Catalunya és diferent” perquè ací s’han finançat amb fons europeus Next Generation i amb una subvenció de la Diputació de Tarragona. Han aconseguint posar en marxa una primera edició al febrer de 2023 a la Conca de Barberà, a Tarragona, i una segona edició en marza d’aquest mateix any en Terres de l’Ebre, en la mateixa província, on les presentacions finals dels projectes es van dur a terme en el Centre Cultural Fariñera i en el Museu de la Vida Rural.


Un de les trobades de dones artistes visuals rurals en l’espai de Nayra López (Comunitat Valenciana). Foto: DONAR.

Tectònica Cultural

Per a donar un paraigua legal al projecte ‘Dons Artistes Rurals’, Clara Albacete impulsa en 2022 l’associació sense ànim de lucre Tectònica Cultural, de la qual és presidenta i en la qual compta amb un equip de professionals de l’art i la cultura compromesos pel desenvolupament personal i professional d’els/les agents culturals.

“Promovem la diversitat cultural i la participació social; apostem per la igualtat d’oportunitats i impulsem la cultura com a motor de desenvolupament. Per això, intervenim en la generació de projectes que impliquen la promoció d’agents culturals no visibilitzats, perquè la visibilitat importa”, compte Albacete.

Aquesta associació dona cabuda a altres projectes com ‘AVER: Artistes Visuals en Entorn Rurals’, creat pel Ministeri de Cultura i Esport i Tectònica Cultural amb motiu del VI Fòrum Cultura i Ruralitats, que es va celebrar a Conca del 4 al 7 de juliol de 2023.

El futur del Projecte DAR

Hui dia, segons assevera la directora de DAR, s’està tractant de renovar el contracte amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana; a Catalunya volen que s’impliquen les institucions públiques i, al seu torn, estan dialogant amb altres comunitats autònomes per a tractar d’arribar a les dones rurals d’altres territoris.

“A mi aquest projecte m’aporta moltíssim perquè es constata que serveix, que val la pena perquè ajuda a aquelles dones que volen viure de l’art als seus pobles. No és fàcil però es consigueix amb les eines adequades i amb treball constant”. Clara assegura que presencia com es munten els seus propis negocis, com augmenten les seues vendes, que obtenen premis i que superen aqueix ideari de desmerecimiento, de “no em crec vàlida”. En definitiva, “s’obrin moltes oportunitats i possibilitats per a elles”.

Lázaro, H. (2023). Proyecto DAR: Formación de mujeres artistas visuales, difusión de su obra y creación de redes colaborativas. Pueblo. El periódico de la España Rural. https://periodicopueblos.com/art/1209/proyecto-dar-formacion-de-mujeres-artistas-visuales-difusion-de-su-obra-y-creacion-de-redes-colaborativas