AVER (Artistes Visuals en Entorns Rurals), és un projecte del Ministeri de Cultura i Esport i Tectònica Cultural, amb motiu del VI Fòrum Cultura i Ruralitats, que es va celebrar a Cuenca del 4 al 7 de juliol de 2023. Col·labora l’Associació Arte Sostenible @asociacionartesostenible i Kárstica Centre de Creació.
Es tracta d’un nou programa amb quatre artistes convidats: Paula Belinchón, Isabel Campos, Rubén Chumillas i Miriam Gascón per a desenvolupar un projecte co creatiu i col·laboratiu en l’entorn rural de Cuenca.
“Teixint connexions: de la ruïna al temple”: és una intervenció artística sostenible que mira cap al concepte de temple tant en la seua concepció estètica com filosòfica.
Es tracta d’una instal·lació site-specific que es desenvolupa sobre les ruïnes dels habitatges on residien els ferroviaris i les seues famílies, en l’estació de Cañada del Hoyo (Cuenca). Pensar la ruïna no sols suposa pensar en la descomposició del físic, sinó que també té una dimensió simbòlica i conceptual que ens permet reflexionar sobre la memòria i la construcció de la història.
Les ruïnes són vestigis materials d’esdeveniments passats i poden ser considerades com a relats silenciosos de la història. Una d’aquestes històries ens conta que, reduir la ruïna a un enderroc sense valor, és la petjada de l’abandó dels territoris rurals i, com a conseqüència, l’aïllament, la despoblació i el risc de pobresa. La idea de portar les ruïnes al temple ens remet a rendir culte al que va ser com a part del que som, història i memòria.
“Teixint connexions: de la ruïna al temple” pretén donar espai i posar en valor l’imaginari rural, generant vincles amb el territori i les persones que l’habiten a través de la pràctica artística col·laborativa proposta pels quatre artistes manxecs.
El principal material utilitzat en la instal·lació és el vímet. Actualment l’ús del vímet es troba en decadència a la província, però en el passat formava part de l’economia complementària de les famílies de les comarques de La Alcarria i de la Serranía Alta de Cuenca. Per a contribuir a la seua recuperació s’ha volgut utilitzar aquest material i en aqueix sentit, l’artesana manxega, Paulina Belinchón, ha transmès els seus coneixements en un taller on ha ensenyat el seu maneig a la població.
La reutilització de residus naturals que es troben conformant el paisatge de les ruïnes i la recuperació dels materials i maneres de fer tradicionals esmentats, ens porten a interpretar la història a través d’elements connectats amb el mateix territori, contribuint així mateix a la creació d’un futur més sostenible, i d’aquesta manera ajudar a revitalitzar zones rurals.
Així mateix, amb aquesta intervenció artística s’aposta per la creació de nous vincles socials i territorials entre els mateixos artistes i els veïns participants en el taller. D’aquesta manera, a través de la vinculació emocional amb el territori, es pretén sensibilitzar sobre la importància de la protecció del patrimoni cultural i natural.
Espai d’intervenció a Cañada del Hoyo (Cuenca)